Monday, May 9, 2011

Terkenang PART III

Salam Alaik'...

di kotak minda aku sekarang ni tengah merewang-rewang kat kampung lagik..memandangkan aku pun memang dah lama tak balik kampung sejak bulan 2 haritu.. adoi..rindu nak menjenguk mereka di kampung sana.. macam mana lah kehidupan depe kat sana.. harap semua nya baik2 belaka. 

bila teringat kat depe, hati aku jadi sayu.. apatah lagi bila melihat keadaan tok sekarang. pah pulak masih dengan sakit-sakit lututnya, nak berjalan pun pakai tongkat.. bulan lepas pah terjatuh, insiden yang tak disengajakan..kesian dia, bertambah sakit la kakinya.. nak buat keje pun, mengengsot je.. sekarang makin pulih gamaknya.. lagipon, tokki dah bawak pergi klinik.. 

sebak rasa.. bila terkenangkan semua ni.. tok ak sekarang dah terlantar..tak mampu nak buat apa,. semuanya kene mengharapkan pertolongan orang. tak sanggup nak tengok keadaan dia.. mana taknya, aku selalu tengok keadaan dia yang sentiasa cergas, buat kerja pun macam lipas kudung.. tapi, takdir yang merubah segalanya.. aku hanya mampu berdoa supaya tok beransur pulih ..aku nak tok macam dulu.. yang selalu suruh aku buat macam-macam.yang selalu bercerita kat aku, yang selalu jerkah kami, yang selalu sporting, yang selalu tolong aku, yang selalu merajuk dengan aku,..hmm..macam-macam aku nak dia macam dulu.. 

sebenarnya, pada suatu pagi yang hening, tok pergi mandi kat bilik air luar.. rutin harian dia la, pergi basuh baju kat luar.. lama rupanya dia kat dalam bilik air.. mujur makcik aku perasan tok aku tak balik-balik lagi.. terkejut la kami bila diberitahu yang makcik aku jumpa tok dalam toilet dalam keadaan tak sedarkan diri.. pelik lah jugak sebab sebelum ni dia kelihatan sihat je,. lepas kejadian haritu, terus dia jadi lemah dan tak berdaya, penin, muntah-muntah.. keesokan harinya, tok dibawa ke hospital kerajaan.. kene tahan wad dalam 3 hari macam tu kot.doktor cakap takda ape yang serius..walhal keadaan bertambah serius slepas tok keluar dari hospital. memandangkan keadaan tok yang masih tak berubah, terus tok dihantar ke hospital swasta.

haa..barulah kami dapat tahu yang tok ak jatuh sebenarnya,.itu pun berdasarkan ujian yang doc jalankan..ak kurang arif pasal tu.. nampak macam biasa je kan tapi disebabkan keadaan tu, sekarang tok dah tak boleh berjalan, tak boleh bercakap lancar..masa dia kene tahan wad, ak ada jaga tok beberapa malam.. kesian dia aku tengok.. aku bayangkan keadaan aku macam dia.. macam mana aku nak hadapi ujian dari tuhan.

tulah kali terakhir aku jaga dia.. sekarang ni dia ada kat kampung.. mujur ada pakcik n makcik ak yang jaga.. awal2 dulu makan pun kene ikut tiub. sekarang ni dah boleh makan nasik.. .kesan jatuh tu menyebabkan darah beku kat dalam otak ..fungsi kawalan otak dia lemah, contoh nya; dia faham apa orang cakap, dia boleh tengok keadaan sekeliling, tapi bila dia nak bagi respon. bila dia nak bercakap, tapi dia tak berdaya.. so dia cakap pun kene pandai2 faham sendiri.. 

awal2 dulu bile aku kol, dia mesti dah tido.. baru2 ni ak kol lagi dia dah boleh cakap sikit2..dia nak sembang dengan aku.. kesian dia... nak cakap dengan aku tapi payah benar nak sampaikan kat aku. nasib baik aku faham sikit2.. sebak aku.. patutlah aku selalu mimpi dia, rupanya dia selalu sebut nama aku..huhu.. itupun makcik ak la yang bagitaw.dia tnya aku mana..hmm..semoga keadaan nya bertambah baik.. ak sentiasa mendoakan moga mereka semua dipanjangkan umur dan mendapat keredhaan dari Allah.. tak dapat nak teruskan cerita... bergenangan bila teringatkan mereka,.

No comments:

Post a Comment